torstai 16. elokuuta 2012

On pakko elääkin?

Viimeajat ovat saaneet ajattelemaan jos jonkinlaisia ajatuksia elämästä ja siinä jaksamisesta. Mitkä asiat auttavat jaksamaan eteenpäin ja mistä löytää iloa? Refluksi-allergoiden kanssa eläminen on pitkä tie. Nopeita helpotuksia tuskin on luvassa tulevaisuudessakaan ja realistista on ajatella, että tätä elämää voi jatkua vielä pitkään ja jopa jäädä koko elämäksemme riesaksi, joten tämän kanssa pitää vaan oppia elämään niin että tämä ei olisi koko elämä, vaan vain osa elämää, mutta miten siihen pystyy?

Olen reilu kaksi vuotta elänyt täysin lapsen ehdoilla, syönyt, nukkunut ja hengittänyt samaa ilmaa lapseni kanssa. Vahvassa symbioosissa välillä erottamatta mistä minä alan ja mistä toinen loppuu. Olemalla yhtä.  Moni varmasti pystyy löytämään tasapainon oman äitiyden välillä - oman naisetensa, muiden roolien välillä, olemaan erillinen yksilö lapsestaan, mutta minä en ole pystynyt. Symbioosi-aika on toisaalta ollut ihanaakin, elinhän niin monta vuotta vain itselleni, eli olen tehnyt tämän ihan omastakin halusta, mutta se, että edelleen yli kahden vuoden jälkeen meillä eletään kuin vauvaelämää imetyksineen ja vieläpä tiheine sellaisineen, koska lapsella ei ole riittävästi ruokia edes paljon harventaa imetyksiä, vääjäämättä on muutanut minua paljon ja saanut jopa jumittumaan vain tähän äidin rooliin. Olen ollut vain äiti, ilman muita roolejani. Univelka on myös tehnyt oman tehtävänsä että en ole jaksanut kiinnostua mistään harrastuksesta edes, vaikka mahdollisuuksia olisi ollutkin. Toisaalta olen niin fyysisesti huonossa kunnossa osaksi dieetinkin, että joku ryhmäliikunta itsessään saisi luultavasti minut tajuttomuuden partaalle. Jos jossain olen käynyt, ne reissut ovat olleet pieniä, muutaman imetysvälitunnin mittaisia ja silti poissa ollessakin ajatukseni ovat vain kotona.

Nyt kuitenkin olen alkanut miettimään omaa elämääni ja lähinnä sitä, mistä saan voimaa jatkaa edelleen tätä jälleen pidentynyttä imetystaivalta. Elämäni on ollut jatkuvasti etappeja, seuraavaan lääkärikäyntiin, seuraavaan rotaatioon, seuraavaan kehitysvaiheeseen, seuraavaan tavoitteeseen ja kun rajapyykki tulee vastaan, tavoitetta saavuttamatta, laitetaan taas uusi tavoite, jota ei saavuteta ja taas uusi tavoite jne...Jatkuvasti että elää niin, että ei juurikaan voi omaan elämäänsä vaikuttaa monella tapaa, edes syömiseensä, tekee sen, että sitä huomaa että ei juuri eläkään, vaan on kuin jatkuvasti elämänsä jonossa odottamassa, mutta ei oikeasti elä elämäänsä ja ei kai tässä muuta voi kuin alkaa elämään tätä elämää, mitä nyt elää...

Näitä pohtiessani äsken tein aika ison jutun itselleni. Ilmoittauduin yliopistolle gradu-ryhmään. Hui! Iso askel minulle. Osaanko enää muuta kuin laskea kaloreita, tehdä ruokapäiväkirjoja, suunnitella rotaatiosuunnitelmia, puhua refluksista, allergioista ja olla äiti. Onko minussa vielä jotain muutakin olemassa, jotain muitakin taitoja? Miten jaksan opiskelua tässä elämässä, tässä univelassa ja näissä haasteissa? Ihan käytönnön juttujakin mietin, pärjääkö lapsi kuinka kauan ilman maitoa ja miten aion itse syödä koululla? Matkaa opiskelupaikkaani on kuitenkin reilut 100 km ja toinen sama sitten takaisin, eli siellä ei ihan vaan käväistä. Olen pähkäillyt ja pohtinut asiaa monelta kantilta. Olen jopa miettinyt, onko minulla oikeutta elämässäni mennä eteenpäin, eli jollain tavalla kokenut jopa syyllisyyttä siitä, että "jätän" lapseni omaan pysähtyneeseen tilanteeseensa. Vähän samoja tunteita kuin koen hassusti jopa siitä, että alkaisin syömään tavallista ruokaa ja lapsi jäisi edelleen tälle ruokavaliolle. Ihan hupsuja ajatuksia, mutta uskallanpa ne sanoa nyt ääneen. Onko minulla oikeus elää, toteuttaa itseäni, vaikka lapseni onkin sairas? Nauraakin välillä ja unohtaa jopa hetkeksi tilanteemme? Tähän kirjoitettuna vastauksiakin alkaa löytyä. Lapsi varmasti hyötyy siitä, että äitikin voi hyvin, eikö? Voin ottaa kylmälaukun mukaan ja sinne eväät- ruokaongelma ratkaistu. Jos olen koululla 1 kerran viikossa, se tuskin horjuttaa lapsen ravinnonsaantia. Monet asiat puoltavat tätä päätöstä, että elämääni tulisi vähän muutakin elämää kuin tämä allergia-refluksielämä. Puoltavat sitä, että voisin kokeilla jälleen uudelleen siipiäni muunkinlaisessa roolissa kuin olla äiti. Mikä huikean pelottava ja samaan aikaan innostava ajatus.

7 kommenttia:

  1. Niin hyviä ajatuksia taas Anu sinulta:):)Siinäpä onkin kysymys, miten ihmeessä sitä osaa "päästää irti" tästä allegiarjesta?! Mutta ihan varmalla tuo opiskelu tuo meille jotain muuta näkökulmaa,jopa naurua joskus suupielille:)
    Kuule, laitetaan opiskelulaskuvarjot selkään ja hypätään "Elämän joukkoon" ja koitetaan luottaa, että tuo laskuvarjo meitä kannattelee!!
    <3Kerttuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Irti päästäminen on todellakin vaikeaa, mutta jos sitä voisi ajatuksissaan, edes hetkeksi, se varmasti antaisi lisävoimaa arkeen...Laskuvarjot on hyvä juttu, jospa sen avulla laskeutuisi sitten siihen uudenlaiseenkin tilanteeseen, vähän lempeämmin, ilman murtumia :) Voimia sinne kovasti taisteluun. Olette usein mun ajatuksissa!!

      Poista
  2. Minä olen innossani tuosta sinun gradu-jutustasi! ;-) Hyvä päätös todella!!

    Toiseen asiaan liittyen... Minä VIELÄKIN tunnen huonoa omaa tuntoa siitä, että nyt olen jo puolen vuoden ajan saanut mitä vain ruokaa, kun Wilppu on jämähtänyt ihan samaan ruokatilanteeseen. Se tunne on outo, kun ei häviä... Ja imetyksen lopetuksen jälkeen aluksi itku kurkussa söin toisessa huoneessa minulle sallittuja juttuja, ettei Wilppu niitä näkisi... Se tuntui olevan kiellettyä, mikä piti tehdä salassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, vaikka niin riipivää onkin, että muillakin on tuollaisia syyllisiä ajatuksia ruoan suhteen...Mä en edes tiedä, mitä kaikkea henkisesti eteen vielä tuleekaan, saatikaan fyysisesti, mutta se on sitten sen ajan murhe...Nähdään pian!!!

      Poista
  3. Todella samoja ajatuksia oli minulla kun lapsi oli 1v8kk ja imetin, mulla tosin oli hurrrrrjat 7 ruoka-ainesta käytössä... :) Elämä helpottuu kun lapsi kasvaa, niin se vain on. Poika on nyt 3,5v ja syö edelleen samoja, paitsi että imetyksen sijaan juo kauramaitoa. Ja vähitellen minä pääsin eteenpäin. Lähinnä kun huomasin, että se lapsen ilo tulee aivan muusta kuin ruoasta ;) Mutta kun se ruoka oli hallinnut meitä niin kauan niin oli vaikeaa ymmärtää, että lapsi piti ruokaa vain välttämättömyytenä leikkien välillä.

    Minusta on ihanaa katsoa lastani joka on älykäs, iloinen, leikkisä ja toimelias ja kaikki tällä vaivaisella ruokavaliolla :) Ja yritän nautiskella lapseni kanssa edelleen kaikesta muusta kuin ruoasta.

    Oman ajan ottaminen on niiiiin tärkeää tässä allergiamaailmassa. Mutta tosin, hyvähän se on minun sanoa joka oikeasti ITKIN ravintolassa syödessäni ekaa kertaa kahteen vuoteen, siis im.dietin lopettamisen jälkeen. Itkin sitä, ettei lapseni ollut siiinä syömässä samaa ja itkin sitä, että on se elämä vain niin paljon helpompaa ja jaksaminen kun saa syödä "mitä vain" (joka taas johti ajatukseen siitä, et mitä jos lapseni ei ikinä.... jne). Oli siinä henkilökunnalla varmaan mielikuvitus lujilla, et miksi tuo akka ulisee ja välillä naureskelee hysterisen
    oloisena.... :D

    nunju

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just noin pitäisikin ajatella!! Ja se varmaan on niin totta, että lapsella ei ole ruokaan sellaista tunnesidettä kuin aikuisella ja toisaalta myös sitä olen usein miettinyt, että kun lapsella ei ole edes kunnolla kokemustakaan erilaisista mauista ( mitä nyt kokeilujen yhteydessä tietenkin), niin ei osaa sinällään niitä edes vaatia tai kaivata.

      Voi, voin niin sieluni silmin jo nähdä sen päivän kun pääsen makujen maailmaan. Pieniä hetkiä olen saanut, kun olen ottanut rotaation kautta itsekin samaa tuotetta sellaisen 1 tl- 1 rkl verran ja jokainen maku kyllä on saanut mutkin kyynelehtimään ja sitä pientä murusta yritän mussuttaa suussani niin pitkään kuin mahdollista. Ihan varmasti niagaran putoukset ovat joskus tiedossa, vaikka toisaalta kyllä mua pelottaa ihan kamalasti se, miten oma suolisto ottaakaan vastaan enää kaikenlaista ruokaa. Näitäkin ikäviä kokemuksia olen jo saanut, jopa niin pienistä määristä kuin just noista rotaatiokokeiluista, että tulenkin tosi kipeäksi niistä... Viimeksi lääkärin kanssa tehtiin uusi suunnitelma tai lähinnä toive, että ensi vuoden alusta voisin päästä imetyksestä eroon, jos kaikki menis hyvin, saataisiin just tuo kauramaitoa lisättyä enemmän ruokavalioon ja sitten kun saataisiin joku öljy/rasva josta saisi niin hyvin puuttuvaa energiavajetta korjattua...mutta katsotaan. Se mikä on varmaa on se, että tässä mikään ei ole varmaa koskaan...

      Poista
  4. Oho, mä kirjoitin tänne joku päivä pitkähkön pätkän, mut näköjään se katosi matkalle, heh, vähän ehkä ihmettelit, kun viittasin kirjoittamaani mailissa... Enkä taida uudestaan saada ajatuksenpäistä kiinni, paitsi että hienoa päätöksesi ja toivon kaikkea hyvää uudelle projektille, koita osata ottaa se sopivan rennosti, koska olet niin huipputaitava kirjoittaja ja varmasti myös "tieteentekijä", ettei tod tarvi 100%:sti keskittyä ja tulee mahtavia tuloksia ja ajatuksia, koita ottaa uutena, omana "harrastuksena" :) <3 EO

    VastaaPoista